سرور و تجهیزات شبکه, همه

بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM

بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM

در این مقاله ضمن پاسخ به سوال رم سرور چیست؟ به بررسی انواع آن ها، تعریف ECC و بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM می پردازیم.

رم سرور چیست؟

برای آنکه به بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMMRAM بپردازیم، ابتدا باید بدانید رم سرور چیست؟ رم سرور مخفف عبارت Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی می باشد. از آنجایی که هاردها حافظه های کندتری نسبت به رم ها هستند قسمت هایی از اطلاعات برای پردازش، موقتا بر روی رم منتقل می شوند تا سرعت دسترسی CPU به اطلاعات تا جای ممکن بالا رود. باید توجه داشت که هیچ گونه ذخیره سازی اطلاعات بر روی این نوع حافظه صورت نمی پذیرد. لذا با خاموش شدن دستگاه کلیه اطلاعات از روی رم پاک می شود. سرورها به علت فضای آدرس دهی وسیع تری که CPU تامین می نماید مقدار رم بیشتری را نسبت به کامپیوترهای شخصی پشتیبانی می کنند. همچنین از حافظه رم از نوع ECC در این دستگاه ها استفاده می شود. (برخی از انواع کامپیوترهای شخصی نیز از این نوع حافظه پشتیبانی می کنند).

 

حافظه ECC چیست؟

ECC مخفف عبارت Error Correcting Code نوعی از حافظه‌ ها هستند که قابلیت تست و تصحیح خطا دارند و جریان داده‌های ورودی و خروجی را کنترل می کنند. ECC، بیت اطلاعاتی گم شده را شناسایی می کند و آن‌ را برای بلوک حافظه ارسال می کند تا فضای ذخیره‌سازی با ثبات‌تری به دست آید. از آن جایی که حافظه اصلی کامپیوترهای شخصی فاقد قابلیت ECC است نمی توان از آن ها برای سرورها استفاده کرد.
قابلیت ECC تنها در بعضی رم های Registered یا Buffered وجود دارد. برخی از رم های Buffered از تکنولوژی Error Correcting Code پشتیبانی نمی کنند که به این حافظه ها Non-ECC گفته می شود. حال که فهمیدیم حافظه ECC چیست؟ به بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM می پردازیم.

بررسی حافظه ECC

بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM

برای اینکه بدانید تفاوت UDIMM و RDIMM چیست؟ هر یک را جداگانه شرح می دهیم.

 

حافظه بافر (Buffered Memory) چیست؟

Buffered Memory یا Register Memory به اختصار RDIMM دارای قابلیت ECC می باشند. RDIMM حافظه ایست که یک ثبات بین ماژول حافظه رم و سیستم کنترلر رم دارد.

این ثبات بارالکتریکی را روی کنترلر کاهش می دهد و آن را پایدارتر می کند. در حافظه بافر در ابتدا اطلاعات برای ثبات یا Register فرستاده و سپس برای ماژول حافظه ارسال می شود. درواقع register واسطه ای بین پردازنده و حافظه رم است.

 RDIMM تعداد بیشتری از اسلات ها را پشتیبانی می کنند و مدار های الکتریکی بیشتری برای ساخته شدن آنها نیاز است به همین علت قیمت رم های بافر یا Registry نسبت به رم های Unbuffered بالاتر می باشد. لازم به ذکر است حافظه های RDIMM به دلیل وجود رجیستری سرعت کمتری نسبت به حافظه های UDIMM دارند اما به دلیل قابلیتی اطمینان بالا و پایداری در سرور ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته : Motherboard یک سیستم باید با رم های Buffered سازگار باشد.

جهت مشاهده مشخصات، قیمت و خرید رم سرور HP 64GB PC4-2666 کلیک کنید. 

بررسی تفاوت رم های RDIMM و UDIMM

Unbuffered Memory چیست؟

Unbuffered Memory یا Unregistered به اختصارحافظه UDIMM هیچ ثباتی بین کنترلر و رم آن وجود ندارد. به این ترتیب کنترلر حافظه به صورت مستقیم با رم در ارتباط است و کارایی بالاتری را نسبت به رم های Registered ارائه می دهد. اما پایداری و قابلیت اطمینان و قیمت پایین تری نسبت به حافظه بافر یا RDIMM دارد. عموما از رم های Unbuffered برای رایانه های شخصی استفاده می کنند. 

 

سوکت DIMM چیست؟

DIMM مخفف عبارت dual in-line memory module از مدارهای مجتمع حافظه تصادفی پویا تشکیل شده است. DIMM شیاریست که برای حافظه بر روی مادربرد قرار داده شده است و دارای پین دو طرفه می باشد. در حافظه‌های DDR2 و DDR3 اسلات DIMM دویست و چهل (۲۴۰) پین دارند و در حافظه‌های DDR4 و DDR5  تعداد پین‌ها به ۲۸۸ عدد می‌رسد.

 

انواع نسل‌های رم

رم های SDR : اولین نسل رم سرورها در سال ۱۹۹۷ ارائه شد که در هر پالس کلاک یک بیت داده را منتقل می‌کند. این حافظه ۱۶۸ پین دارد.

رم های DDR : تکنولوژی DDR مخفف Double Data Rate در سال ۲۰۰۰ ارائه شد. در هر سیکل کلاک دو بیت داده را منتقل می کند. این حافظه ۱۸۴ پین دارد.

رم‌های DDR2 : این حافظه‌ها در سال ۲۰۰۳ میلادی با حداکثر سرعت انتقال ۳۲۰۰ مگابایت بر ثانیه منتشر شدند. با گذشت زمان سرعت انتقال به رقم‌های ۴۲۰۰، ۵۳۰۰ و ۶۴۰۰ مگابایت نیز رسید. رایج‌ترین نوع این رم ها PC2-5300 می باشد.

رم‌های DDR3 : در سال ۲۰۰۷ میلادی ارائه شدند. سرعت انتقال این رم ها در ابتدا ۶۴۰۰ مگابایت بر ثانیه بود، اما به مرور زمان سرعت انتقال رم های DDR3 به ۸۵۰۰ و ۱۰۶۰۰ و ۱۲۸۰۰ مگابایت بر ثانیه رسید.

رم‌های DDR4 : این رم ها با فرکانس ۲۶۶۷ مگاهرتز ارائه شدند، اما با گذشت زمان تولیدکنندگان توانستند DDR4 را به سرعت انتقال ۱۲۸۰۰ و ۱۴۹۰۰ و ۱۷۰۰۰ و ۱۹۲۰۰ مگابایت بر ثانیه برساند.

رم‌های DDR5 : جدیدترین نسل رم سرور ها هستند و دو برابر سریع‌تر از DDR4 می باشند. ویژگی مهم آن ها‌ مصرف انرژی و پایداری بیشتر آن هاست و ضریب خطای آن‌ها نیز نسبت به سایر رم ها پایین‌تر است. حافظه های DDr4 و DDR5 از کانکتور ۲۸۸ پین استفاده می‌کنند. نرخ تبادل اطلاعات در حافظه‌ DDR5 معادل ۴۴۰۰ میلیون ترانسفر در واحد ثانیه است.

 

سوکت DIMM چیست؟

نکاتی برای استفاده از رم سرورها

  1. DIMMها باید همراه با پردازنده‌های مناسب استفاده شوند.
  2. اگر در سیستم‌هایی که قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده را دارند، تنها از یک پردازنده استفاده شود، فقط نصف اسلات های حافظه قابل استفاده اند.
  3. در صورت استفاده از دو پردازنده، DIMM ها باید بین دو پردازنده تقسیم شوند.
  4. حداکثر سرعت حافظه به نوع حافظه، پیکربندی حافظه و مدل پردازنده وابسته می باشد.

در صورت نیاز به خرید رم سرور HP روی لینک زیر کلیک کنید:

بررسی و خرید رم سرور HP

۰ ۰ رای ها
رأی دادن به این مقاله

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دادن به این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

[…] اگر می خواهید بدانید رم سرور چیست و چه تفاوتی با رم کامپ… […]

[…] تفاوت رم های RDIMM و UDIMM […]

shanon

در حال حاضر بالاترین ظرفیت رم چقدره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

[…] اگر می خواهید بدانید رم سرور چیست و چه تفاوتی با رم کامپ… […]