عمومی, همه

حافظه NVMe چیست؟چه مزایایی دارد؟

حافظه NVMe

میتوان گفت مهم ترین پارامتر در دنیای دیجیتال سرعت است و حافظه NVMe یا SSD NVMe یکی از آخرین دستاوردهای تکنولوژی برای افزایش سرعت می باشد. برای آشنایی بیشتر با این نوع از حافظه ها ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

حافظه NVMe چیست ؟

NVMe مخفف non-volatile memory express یک حافظه غیرفرار و ماندگار است که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن بالاست. شرکت اینتل با همکاری ۹۰ شرکت دیگر از جمله دل، سامسونگ، اپل ، حافظه SSD NVMe را در اواخر سال ۲۰۱۱ ارائه کردند، که به آن NVMe می گویند. در واقع NVMe نسخه پیشرفته تر هارد SSD می باشد. درگاه اتصال هاردهای SSD ساتا است، اما درگاه اتصال حافظه NVME ، پی سی آی (PCIe) می باشد و به علت اتصال مستقیم  درایو با مادربرد، هارد از نهایت پتانسیل خود استفاده می کند و همین امر موجب بالا رفتن سرعت دریافت و ارسال اطلاعات می شود. حافظه NVMe تا ۵.۶ برابر سریع‌تر از هاردهای SSD هستند.

NVMe چگونه کار می‌کند؟

NVMe از ۶۴ هزار صف ورودی / خروجی پشتیبانی می کند و هر صف می تواند تا ۶۴ هزار ورودی داشته باشد. در صورتیکه رابط های قدیمی SAS و SATA  تنها از یک صف پشتیبانی می کنند. که هر یک به ترتیب میتواند به ترتیب ۲۵۴ و ۳۲ ورودی داشته باش.  فضای میزبان NVMe بسته به تنظیمات سیستم میتواند حداکثر ۶۴ هزار صف را تولید کند.

حافظه NVME

NVMe اینطور عمل می‌کند که کامپیوتر میزبان یک ردیف فرمان I/O را می‌نویسد و کنترلر NVMe با برداشتن ردیف‌های I/O آن‌ها را اجرا کرده و فرامین انجام شده را بار دیگر به میزبان ارسال می‌کند. 

 

مزایای حافظه NVME چیست؟

  • حافظه NVME سرعت فوق‌العاده بالایی دارد.
  • مصرف انرژی کاهش می‌یابد.
  • امکان انجام فرایندهای موازی وجود دارد
  • این هارد سیستم caching قدرتمندی دارد که باعث بهینه سازی در زمان دستیابی به دیتابیس های بزرگ می‌شود.
  • سرعت پاسخ‌دهی در هارد NVME بسیار بالاست و کارهای سنگین در دیتابیس و سایت با سرعت خوبی انجام می‌گیرد.

حافظه NVME

کاربرد NVMe

درایوهای NVMe گزینه های مختلفی برای لپ تاپ ، کامپیوتر و سرورها را ارائه می دهند. ممکن است در سیستم های جدید یک درایو NVMe وجود داشته باشد. البته سرورها بیشترین بهره را از این تکنولوژی می برند و عملکرد سرور به طور مستقیم بر عملکرد برنامه یا نرم افزار شما تأثیر می گذارد.

استفاده از سرور با درایوهای NVMe برای برنامه هایی با داده سنگین کاربرد دارد. برنامه های سنگین هزاران عملیات را در یک ثانیه انجام می دهند. تکنولوژی NVMe که می تواند با درخواست های زیاد برنامه سازگار باشد و عملکرد نرم افزاری را بهبود بخشد. سرورهای NVMe برای کسانی که نیازمند دسترسی سریع به داده ها هستند کاربرد دارد . محدودیت Bottleneck را با درایو NVMe می توانید از بین ببرید.

 

چگونه از یک حافظه NVME بهره ببریم ؟

رایانه‌هایی که درگاه PCIe دارند، با خرید یک آداپتور می‌توانند از هارد NVMe استفاده کنند. در این صورت سرعت رایانه افزایش می‌یابد.

با توجه به مطالبی که گفته شد شما می توانید از حافظه‌ NVMe برای سرورهای خود استفاده کنید. این حافظه‌ها به دلیل سرعت بالایی که در انتقال اطلاعات دارند، موجب افزایش بازدهی و عملکرد سرورها می شوند.

۰ ۰ رای ها
رأی دادن به این مقاله

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دادن به این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

[…] حافظه NVMe چیست؟ […]

مائده

ممنون میشم در مورد تفاوت NVMe و SSD بیشتر توضیح بدید.

[…] ،SATA ،FDE/SDE ،FC و NL-SAS و بر اساس تکنولوژی به سه دسته HDD ، SDD و NVMe تقسیم می […]