سرور و تجهیزات شبکه, همه

انواع و مشخصات کانکتورهای کابل شبکه

در این آموزش نیک اندیشان خواهیم گفت که هر کابل رسانه شبکه از کدام کانکتور استفاده می‌کند و انواع اتصال‌دهنده‌های رسانه شبکه را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلفی از کابل‌های شبکه وجود دارد. برای اتصال دو کابل شبکه به یکدیگر یا به هر دستگاهی و اتصال کابل شبکه به NIC، به کانکتورهای مناسب نیاز دارید. در بخش بعدی، برخی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین کانکتورهای رسانه شبکه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

Barrel connectors (اتصالات بشکه‌ای)

از کانکتورهای Barrel برای اتصال دو کابل استفاده می‌شود. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند طول یک کابل را افزایش دهید. اگر دو کابل کوچک دارید، می‌توانید با اتصال آن‌ها از طریق کانکتور Barrel، یک کابل بلند بسازید.

کانکتور Barrel که برای اتصال کابل‌های کواکسیال Coaxial استفاده می‌شوند به عنوان کانکتور BNC barrel شناخته می‌شوند. تصویر زیر کانکتورهای بشکه‌ای BNC را نشان می‌دهد.

Barrel connectors اتصالات بشکه‌ای

اتصالات BNC نوعی اتصال دهنده­ سری F می‌باشند و برای کابل کواکسیال RG59 یا RG6 در تلویزیون و دوربین‌های مدار بسته استفاده می­‌شود. کانکتور BNC‌ معمولاً کاربرد خانگی دارد.

کانکتورهای barrel برای اتصال کابل‌های STP یا UTP استفاده و به عنوان اتصال دهنده شبکه اترنت شناخته می‌شوند. تصویر زیر اتصال‌دهنده‌های شبکه اترنت را نشان می‌دهد.

کانکتور شبکه

کانکتورهای barrel سیگنال‌ها را تقویت نمی‌کنند؛ یعنی پس از اتصال، طول کل کابل نباید از حداکثر طول نگه‌دارنده کابل تجاوز کند. به عنوان مثال، یک کابل استاندارد UTP حداکثر فاصله ۱۰۰ متر را پشتیبانی می‌کند. اگر مجموع آن‌ها از ۱۰۰ متر بیشتر نباشد، می‌توانید دو کابل UTP را به هم متصل کنید.

به عنوان مثال می‌توانید کابل‌های زیر را متصل کنید.
کابل ۱ (۴۵ متر) + کابل ۲ (۳۰ متر) = کابل مشترک (۷۵ متر = ۴۵ متر + ۳۰ متر)
طول کابل اتصال کمتر از ۱۰۰ متر است.

اما نمی‌توانید به کابل‌های زیر متصل شوید.
کابل ۱ (۶۵ متر) + کابل ۲ (۴۵ متر) = کابل مشترک (۱۱۰ متر = ۶۵ متر + ۴۵ متر)

طول کابل اتصال بیش از ۱۰۰ متر است.

 

معرفی کانکتورهای کابل شبکه (کانکتور F)

یک کانکتور F برای اتصال کابل کواکسیال به دستگاه استفاده می‌شود. کانکتورهای F بیشتر برای نصب لوازم خانگی مانند تلویزیون ظرف‌شویی، اینترنت کابلی، دوربین مدار بسته و … استفاده می‌شود که در تصویر زیر کانکتورهای F نشان داده شده است.

کانکتور F

کانکتورهای Terminator

هنگامی که یک دستگاه سیگنال‌ها را روی کابل کواکسیال قرار می‌دهد، سیگنال‌ها در امتداد کابل حرکت می‌کنند. اگر دستگاه دیگری به انتهای دیگر کابل متصل شود، دستگاه سیگنال را دریافت می‌کند.

اما اگر سر دیگر کابل باز باشد، سیگنال‌ها در همان مسیر بازمی‌گردند. برای جلوگیری از بازگشت سیگنال‌ها، انتهای کابل باید بسته باشد. یک کانکتور Terminator جهت بستن انتهای یک کابل کواکسیال استفاده می‌شود. تصویر زیر کانکتورهای ترمیناتور را نشان می‌دهد.

کانکتورهای Terminator

کانکتور نوع T

یک کانکتور T یک نقطه اتصال روی کابل کواکسیال ایجاد می‌کند. نقطه اتصال برای اتصال یک دستگاه به کابل استفاده می‌شود.

کانکتور نوع T

کانکتور Rj-11‌

کانکتور RJ-11 یکی دیگر از کانکتورهای کابل شبکه است که دارای شش پین کوچک می باشد. با این حال، در بسیاری از موارد، فقط از دو یا چهار پین استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در اتصال تلفن فقط از دو پین استفاده و در اتصال مودم DSL از چهار پین استفاده می‌شود. کانکتور Rj-11‌ دارای یک فلنج پلاستیکی کوچک در بالای سوکت برای اطمینان از اتصال ایمن می‌باشد.

 

کانکتور RJ-45

کانکتورهای RJ-45 از نظر ظاهری شبیه کانکتورهای RJ-11 هستند و ۸ پین دارند. آن‌ها همچنین از نظر اندازه بزرگ‌تر از RJ-11 هستند. کانکتورهای RJ-45 بیشتر در شبکه‌های کامپیوتری و با کابل‌های STP و UTP استفاده می‌شوند. در برخی از پیاده‌سازی‌های قدیمی اترنت تنها از چهار پین استفاده می‌کردند اما در پیاده‌سازی اترنت مدرن از تمام ۸ پین برای دستیابی به سریع‌ترین سرعت انتقال داده استفاده می‌شود.

کانکتور RJ-45

 DB-9 (RS-232) کانکتور

یک کانکتور DB 9 یا RS 232  دارای ۹ پین است  و در لیست کانکتورهای سریال قرار می‌گیرد. برای ارتباط سریال ناهم‌زمان استفاده می‌شود. طرف دیگر کابل را می‌توان به هر نوع کانکتوری وصل کرد. به عنوان مثال، می‌توانید یک طرف کابل را با یک کانکتور DB 9 و طرف دیگر کابل را به یک کانکتور DB 9 دیگر یا با یک کانکتور RJ 45 یا با یک کانکتور USB وصل کنید. یکی از محبوب‌ترین کاربردهای کانکتور DB 9، اتصال پورت سریال کامپیوتر با مودم خارجی است.

DB-9 (RS-232) کانکتور

کانکتورهای USB

کانکتورهای USB یا Universal Serial Bus محبوب‌ترین و اصلی‌ترین کانکتور مورد استفاده در شبکه هستند. آن‌ها از ۱۲۷ دستگاه در این سری پشتیبانی می‌کنند. همه کامپیوترهای مدرن دارای پورت USB هستند. برخی از دستگاه‌هایی که از پورت‌های USB پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از موس، چاپگر، کارت شبکه، دوربین‌های دیجیتال، صفحه‌کلید، اسکنر، تلفن همراه و درایوهای فلش.

برخی از انواع کابل‌های شبکه مانند Cat4 و Cat5 به وسیله کانکتور USB به تجهیزات دیگر موجود در شبکه متصل می‌گردند. اگر دستگاه دارای پورت USB است، می‌توانید از کابلی که در دو طرف آن یک کانکتور USB دارد برای اتصال دستگاه به رایانه استفاده کنید. اگر دستگاه پورت USB ندارد می‌توانید از کابلی استفاده کنید که یک طرف آن کانکتور USB و در طرف دیگر کانکتور مربوطه را دارد.

پیشنهاد نیک اندیشان: بررسی کابل شبکه و انواع آن

کانکتورهای کابل شبکه (کانکتور فیبر نوری)

امروزه به دلیل نیاز به داشتن پهنای باند بالا جهت انتقال داده، استفاده از تکنولوژی فیبر نوری رایج شده است. برخی از کانکتورهای محبوب ST، SC، LC و MTRJ هستند که در ادامه با هر یک آشنا می‌شویم.

 

Straight tip (ST) connectors

کانکتورهای Straight tip (ST) به عنوان اتصالات سرنیزه نیز شناخته می‌شوند و در شبکه فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای یک نوک بلند هستند که از کانکتور بیرون کشیده شده است. آن‌ها معمولا با کابل‌های MMF استفاده می‌شوند. یک کانکتور ST با فشار دادن کانکتور به داخل تجهیزات پایانه و سپس پیچاندن محفظه کانکتور به یک دستگاه پایانه متصل می‌شود تا در جای خود قفل شود.

کانکتور SC

کانکتورهای SC به عنوان کانکتورهای مشترک، کانکتور استاندارد یا کانکتور مربع نیز شناخته می‌شوند. این کانکتور به دلیل داشتن قیمت مناسب و نصب ساده از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

کانکتور LC

کانکتورهای ال سی که توسط Lucent Technologies توسعه یافته است  به کانکتورهای Lucent  معروف هستند. برای اتصال ایمن، LC دارای یک فلنج در بالا آن، شبیه به کانکتور RJ 45 است.  یک کانکتور LC با فشار دادن کانکتور به داخل دستگاه پایانه به دستگاه پایانه متصل می‌شود و با فشار دادن زبانه روی کانکتور و بیرون کشیدن آن از دستگاه پایانه می‌توان آن را جدا کرد.

 

کانکتور MTRJ

 MTRJ مخفف کلمه Mechanical Transfer-Registered Jack است که از یک محفظه پلاستیکی ساخته شده‌اند  و شامل دو رشته فیبر است: یک رشته انتقال و یک رشته دریافت در یک کانکتور.

کانکتور MTRJ

پیشنهاد نیک اندیشان: Zero Client چیست؟

۴ ۲ رای ها
رأی دادن به این مقاله

مطالب مرتبط

4 2 رای ها
رأی دادن به این مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد جواد

با سلام و وقت بخیر
ممنون بابت اطلاعات خوبتون
تصویری در خصوص کانکتور mtrj موجود هست؟